Columns

Doe jij dit werk de hele dag?

Doe jij dit werk de hele dag? Heb je daarvoor moeten studeren? Vraagt een leerling uit het derde jaar secundair onderwijs mij. Ik heb net zijn ogen en oren getest en schrik een beetje van zijn vraag. Maar al snel krijg ik een glimlach op mijn gezicht als ikzelf terug denk aan het medisch onderzoek vroeger.

Gekleurde deurtjes, een norse verpleegster, een klein oranje potje, wachten in je onderbroek en een verhaal over een strenge dokter die een lepeltje op zijn bureau heeft klaar liggen. Dat is samengevat wat ik mij nog herinner. Ik meen me zelfs te herinneren dat ook ik heb gedacht: “Pfff, wie wil dit een hele dag doen?”

 

De zomer dat ik 18 werd, stond ik voor een belangrijke beslissing in mijn leven: wat wil ik later worden als ik groot ben? Figuurlijk dan, groter dan 1 meter 68 zal ik niet meer worden, deelden ze me mee tijdens mijn laatste MST onderzoek.
Met mensen werken, dat stond vast. Wat zijn je sterke punten vroegen ze op het PMS? Sociaal sterk, geduld met mensen en graag voor mensen zorgen was het antwoord. De keuze voor verpleegkunde was snel gemaakt. Het werd daar snel duidelijk dat het sociaal sterk zijn (dat is mooi Nederlands voor graag babbelen) de overmacht nam over het zorgende. Gelukkig bestond er een optie sociale verpleegkunde waar ik bijleerde over communicatieve vaardigheden en preventieve gezondheidszorg.

 

Voor mijn eerste stage werd ik uitgezonden naar het CLB. Het wat? Dacht ik bij mezelf. Google vertelde me dat het MST en PMS nu samengesmolten waren tot het CLB. Joepie, potjes plas controleren en vragen of leerlingen liever een kippenhok bouwen of een taart bakken in hun vrije tijd. Met mijn twijfels en zenuwen begon ik aan mijn eerste stagedag.

 

Al snel kwam ik erachter dat het oranje potje met het grof huisvuil was opgehaald, het “lepelverhaal” een fabeltje is en dat er sinds de komst van het CLB wel meerdere veranderingen gemaakt waren. Er werd echt nagedacht over het werk op het CLB. Verschillende disciplines met ieder hun eigen invalshoek en expertise werken er samen om ouders, leerkrachten en leerlingen te ondersteunen en begeleiden waar nodig.

 

Nadat ik mijn diploma in handen had, was ik dan ook zeer blij dat ik aan een vervanging in het CLB kon beginnen. Het werk bleek afwisselend, boeiend en een uitdaging te zijn. Scholen ondersteunen in het gezondheidsbeleid, lessen over deze thema’s geven, gesprekken met leerlingen, deelnemen aan teamoverleg enz.

 

En van het nut van een preventief medisch onderzoek ben ik ondertussen ook overtuigd. In twee zinnen probeer ik dit dus samen te vatten tegen de kritische leerling tegenover mij. Maar hij blijft me even twijfelachtig aankijken. Met een grapje zet ik mijn medisch onderzoek dan maar verder. Als hij terug komt van zijn onderzoek bij de schoolarts, komt hij even terug langs mij. Om me te bedanken, zo blijkt. Hij voegt er nog snel aan toe dat zo een onderzoek helemaal niet zo erg was als verwacht en dat ik goed meeval voor iemand die dit werk heel de dag doet.

 

Mijn boodschap was dus niet overgekomen, maar ik had een dankbare leerling en daar doen we het tenslotte ook voor!

Naar vorige pagina

Info geplaatst op 19/10/2012 en laatst aangepast op 29/10/2012.