- In Vlaanderen zorgt het CLB voor het Gemotiveerd Verslag dat toegang tot ondersteuning verleent. De CLB’s van Vlaanderen werken al een aantal jaren aan een gemeenschappelijke visie over het begeleidingstraject van leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften. Daarbij wordt bijzondere aandacht besteed aan het zoeken van de meest aangewezen ondersteuning binnen het zorgcontinuüm van de school, aan het ondersteunen vanuit het Ondersteuningsmodel en aan de overstap naar het buitengewoon onderwijs. Het is de bedoeling dat in de CLB-sector eenduidig en gelijkgericht zal gehandeld worden. Wij formuleerden de voornaamste punten voor u in een vraag-en-antwoordvorm.
- Wat is de bedoeling van ondersteuning?
- Wanneer kan een leerling ondersteuning krijgen?
- Waar kan ondersteuning georganiseerd worden?
- Heeft de ernst van de handicap nog invloed op de ondersteuning?
- Wie kiest de dienstverlenende school?
- Wat is de rol van het CLB bij het opstarten van ondersteuning?
- Waarover mag/moet het CLB beslissen?
- Wat is de rol van het CLB bij het opvolgen en evalueren van een ondersteuning vanuit het ondersteuningsmodel?
- Wie zijn betrokken partijen bij een ondersteuning?
- Wat als ouders geen ondersteuning vanuit het ondersteuningsmodel willen, maar de school wel vragende partij is?
- Wie bewaart het Gemotiveerd Verslag?
- Waar moet ik ondersteuning plaatsen in de werking van een zorgzame school?
- Welke methodische stappen zetten CLB-medewerkers vooraleer ze tot een advies voor ondersteuning komen?
- Wat zijn de krijtlijnen van het CLB in de besluitvorming rond adviezen voor ondersteuning?
- Wat is de grondslag van het gemotiveerd verslag en van het verslag dat toegang geeft tot buitengewoon onderwijs?
- Heeft elke leerling met een “diagnose” automatisch recht op ondersteuning vanuit het ondersteuningsmodel?
- Zijn er naast de CLB’s nog instanties die een (gemotiveerd) verslag mogen maken?
- Zijn er ook ongewenste neveneffecten bij de leerling of is ondersteuning vanuit het ondersteuningsmodel alleen maar goed?
- Waar denken leerkrachten over na: over onderwijsbehoeften of over stoornissen?
- Kan ondersteuning vanuit het ondersteuningsmodel het zorgbeleid op school vervangen?
- Waar moeten CLB-medewerkers verder nog speciaal op letten?
- Begeleidt het CLB ook ondersteuning vanuit het ondersteuningsmodel nadat die gestart is?
- Wat doet de CLB-medewerker dan op een overleg over ondersteuning?
- Moet het CLB op elk overleg over de ondersteuning aanwezig zijn?