- We nemen het perspectief van de leerling mee in het proces, met focus op de sterktes van de leerling.
- We zetten er maximaal op in om het perspectief met de leerling zelf te bespreken.
- In een eerste contact met de leerling benoemen we zijn rechten (DRM) en maken hem eigenaar van zijn hulpvraag.
- We zorgen ervoor dat de leerling maar één keer zijn verhaal moet doen.
- We zorgen ervoor dat de leerling een goede hulpverleningsrelatie kan opbouwen met de CLB-medewerker.
- We zijn vaak aanwezig en zichtbaar op school en zijn aanspreekbaar voor leerkrachten en leerlingen.
- We zetten in op vertrouwde gezichten voor cliënten en scholen om tot verbinding te komen.
- We staan naast/dichtbij kansengroepen en begeleiden hen zo kort als mogelijk en zo lang als nodig.
- We geven eenvoudige en laagdrempelige boodschappen (schriftelijk en mondeling) zodat de ‘ontvanger’ dit begrijpt.
- Elke CLB-medewerker maakt onze opdracht actief zichtbaar bij cliënten, scholen en partners.
- We zijn vlot bereikbaar voor cliënten en partners.
- In contact met onze cliënten en partners nemen we een respectvolle en betrokken houding aan.
- We kennen de partners en hun werking, versterken elkaar en bundelen onze krachten.
- We zien deskundigheid van cliënten en partners en geven hier erkenning voor.
- We betrekken cliënten en partners actief en communiceren zo transparant mogelijk.
- We nemen een coördinerende en bemiddelende rol op in samenwerking, met het belang van de leerling centraal.
- We beantwoorden elke vraag vanuit de vereiste expertise; dit kan basiskennis zijn van elke CLB-medewerker of duidelijk aanwijsbare, specifieke expertise.
- We bieden over heel ons CLB een gelijkaardige dienstverlening aan vanuit het kwaliteitskader.
- We bevragen of onze interventie een antwoord is op de hulpvraag; we gaan na wat de cliënt of leerkracht nodig heeft om met de adviezen aan de slag te gaan.
- We kennen (het dossier van) de leerling waar we over of tegen spreken.
- Vanuit beeldvorming hebben we zicht op lokale noden en passen onze deskundigheid hierop aan.
- Tijdens teamoverleg of casusbespreking voorzien we expliciet ruimte en aandacht voor de invalshoeken van de verschillende disciplines.
- De collega’s van een team kennen elkaar, werken doelgericht en constructief samen, en geven elkaar op regelmatige basis feedback.
- De collega’s van een team zijn samen verantwoordelijk voor de begeleiding van een groep scholen en cliënten en tonen dit in hun communicatie naar cliënten, scholen en partners.
- Het team zorgt ervoor dat ze de nodige expertise hebben om binnenkomende vragen te beantwoorden; teamleden zetten hun expertise in bij hun eigen begeleiding en door ondersteuning van collega’s.