ASS: De communicatiepuzzel

Ga op een empathische manier in gesprek met de jongere maar hou ook rekening met je eigen gedachten, gevoelens, verlangens en overtuigingen

  • Zit je in een stresssituatie? Toets dit dan af bij de leerling, maar ook bij jezelf met bv. een gevoelsthermometer of verkeerslicht
    • Groene zone: je hebt ruimte om te reflecteren over je gevoelens, gedachten en gebeurtenissen
    • Oranje zone: kritische ruimte, je hebt meer tijd nodig om te recupereren
    • Rode zone: overspanning, zowel jij als de leerling voelt zich in deze zone onveilig
  • Las een adempauze in voor jezelf wanneer je in de rode zone zit! Ook voor de leerling kan een time-out helpend zijn om tot rust te komen.
  • Bespreek de situatie met iemand uit het team. Je staat er nooit alleen voor!
  • Na de adempauze kan je terug in gesprek gaan met de leerling.


Wil je je nog meer verdiepen in het mentaliseren? Neem dan zeker een kijkje in volgende boeken:

De kracht van mentaliseren (1e druk). Hutsebaut, J., Nijssens, L., & van Vessem, M. (2021). Amsterdam: Boom uitgevers. Emotionele ontwikkeling in verbinding: een coachingsmethodiek voor begeleiders van cliënten met probleemgedrag (1e druk). Morisse, F., De Belie, E., Blontrock, M., Verhasselt, J., & Claes, C. (2017). Doetinchem: Garant – uitgevers N.V.