Mijn kind slaapt al maar niet goed. Is er iets aan te doen?

Elk kind heeft wel eens een korte periode van slaapproblemen. Hierover dien je je niet onmiddellijk ongerust te maken.
Soms ligt de reden bij inslaapproblemen voor de hand, bv. lawaai, te veel licht of te laat eten.
Anderzijds kunnen medische redenen een aanleiding zijn tot slecht slapen, bv. astma, jeuk of een verkoudheid.
Hieronder geven we nog enkele tips voor een goede nachtrust.

  • De slaapkamer dient alleen om te slapen. Dit is dus geen speelruimte; evenmin een strafruimte.
  • Zorg voor een ontspannen sfeer voor het slapengaan. Opwindende computergames of films horen hier dus niet bij.
  • Een TV of een computer horen niet thuis in een slaapkamer.
  • Op de slaapkamer mag het niet te warm (of te koud) zijn. 18°C is ideaal.
  • Spreek een duidelijk slapensuur af en hou je daaraan.
  • Zorg voor een dagelijks ritueel bij het slapengaan en hou dit beperkt in tijd. Voor kleine kinderen is dit bv. bad, tanden poetsen, verhaaltje lezen en dan slapen. Verder kan een knuffel hen rust en veiligheid bieden.
  • Geneesmiddelen zijn in het algemeen niet aangewezen.

Als de slaapproblemen langere tijd aanhouden, raadpleeg dan je huisarts.