ASS: De communicatiepuzzel

Wanneer je een sociaal verhaal vertelt, is je doel om een inzicht te creëren bij de leerling in de situatie (plaats, aanwezige personen, gedrag) en welke reacties gepast zijn (richtlijnen). Het is belangrijk om dit in de ik-vorm te vertellen. Rekening houdend met de leerling met autisme zijn er vier zinnen die aanwezig moeten zijn:

  • Beschrijvende zinnen: beschrijving van de sociale situatie en van de acties.
    Bijv.: “Op school spelen leerlingen onder de middag voetbal”.
  • Perspectiefzinnen: beschrijving van de mogelijke reacties.
    Bijv.: “Wanneer er gespeeld wordt met punten ontstaat er vaak ruzie”.
  • Richtinggevende zinnen: beschrijving van wat in de gegeven situatie gepaste reactie zou zijn.
    Bijv.: “Wanneer we voetbal spelen, spelen we fairplay”.
  • Bevestigende zinnen: beschrijving van de belangrijke aandachtspunten.
    Bijv.: “Wanneer ik wil voetballen spelen we fairplay zodat we met iedereen kunnen samen spelen zonder dat er ruzie is”.