ASS: De communicatiepuzzel

  • Zet de autibril eens op en zie de wereld vanuit het perspectief van de leerling met autisme.
  • De autibril leert je begrijpen hoe leerlingen met autisme reageren en bepaalde dingen begrijpen.
  • Reageer dus niet op het gedrag of verbale agressie, maar probeer de oorzaak te vinden.
  • Auticommunicatie = specifieke communicatie.
    Belangrijk is dat het wie, wat, waar, wanneer en hoe van de opdracht duidelijk is. Extra visuele ondersteuning heeft zeker een meerwaarde bv. pictogrammen: Bv. Deze avond om 17 uur ga je met de hond wandelen in het park naast het huis. 


Op zoek naar meer informatie over autocommunicatie? Lees dan zeker het boek ‘Geef me de 5’ waarin meer uitleg staat over auti-communicatie.

Geef me de 5: Een praktisch houvast bij de opvoeding en begeleiding van kinderen met autisme (18e druk).

De Bruin, C. (2018).

Doetinchem: Graviant educatieve uitgaven.